Récife

terug

 

In 1987 neemt Stephan Arnal, kleinzoon van Constanin Samard, de familiezaak over, samen met zijn schoolvriend Léo Smaga. Hun vriendschap en passie voor vakmanschap en fashion zorgden ervoor dat ze het merk in geen tijd konden herlanceren. Ze omarmen de erfenis van het bedrijf en voegen daaraan een stukje Franse elegantie toe, innovatieve materialen en levendige kleuren. Om de hernieuwde Franse elegantie te benadrukken kregen hun nieuwe collecties de naam Récife Paris mee.

Vandaag is Récife Paris een wereldwijd merk dat gesmaakt wordt door zowel hedendaagse mannen als vrouwen. Hun collecties schrijfwaren en lederaccessoires  drukken de typisch Parijse ‘Joy de vivre’ uit, hetgeen perfect gecombineerd wordt met hun echt traditioneel vakmanschap.

Constantin Samard kreeg de passie voor lederbewerking met de paplepel mee, als derde generatie van een familie zadelmakers. In 1930 start hij in Vincennes, bij Parijs, zijn eigen zaak. In tegenstelling tot zijn familie maakt hij geen ruitersspullen. Constantin specialiseert zich in koffers en bagage.

In 1936 brengt Constantin Samard een nieuwe tas uit die zou inslaan als een bom. Als eerste ooit komt hij met de traditionele Franse ‘Cabas’ naarbuiten. Voor het eerst maakt hij ook gebruik van een wax-coated stof voor zijn nieuwe shopper en vindt zo dus de eerste ‘tote bag’ uit, die we nu nog steeds overal zien en gebruiken.

Terwijl de ‘tote bag’ een instant succes was bij huisvrouwen en strandbezoekers wereldwijd, bleven de collecties koffers en reistassen nog wat achterop hinken. Pas toen rond de jaren ’60 van vorige eeuw het luchtvervoer voor plezier- en zakenreizen  meer ingeburgerd werd in onze maatschappij werden ook deze erg gegeerd over de hele wereld.

 

Bekijk hier de laatste catalogus van Récife